úterý 28. srpna 2007

Johannesburg

Často mě napadá jak si asi představujete Johanneburg.

Když jsem poprvé viděla JAR, byla jsem zklamaná, že to tady nevypadá ani trošku tak, jak jsem si to představovala. Všechno bylo zelené a takové "normální".
Moje představy byly krapet exotičtější a hlavně zcestné. Očekávala jsem něco jako zažloutlé pláňe, po kterých se proháněl Vinetů. :)
Snažila jsem se všemožně vyfotit normální život v JNB, ale bohužel, kdo to tady zná, ví, že to vůbec není lehké.
Kvůli vysoké kriminalitě se zde život odbývá za vysokýmy a dráty obehnanýmy zdmy. Obchodní centra, které bujně rostou všude doma, jsou tu nezbytností a často i středem veškerého dění. V takových mega centrech jsou pak divadla, kina, restaurace... cokoliv na co si vzpomenete. V poslední době se snaží budovat i centra, která mají hlídaný open air prostor, kde pak simulují to, co my z Evropy známe jako ulice s obchody a kavárnami. Takové místa jsou velmi populární, ale jen v období, kdy není příliš horko, ponevač pak se zase všichni stáhnou do klimatizovaných obchodních monstr-center.
Na rozdíl od Evropy, nebo chcete-li ČR, nemá JAR problém s prostorem. Místa je tu dost, a tak často pozemek naležící k jednomu domu je až přespříliš veliký. Neumím si představit, jak je možné některé mega zahrady vůbec zcela využít?
Domy jsou prostorné, špatně teplené s obrovskýmy halami, obýváky co nikdo nepoužívá a s nezbytnou terasou, která je středobodem všeho dění.
Představíte-li si ulici, na které jsou tři takové domky, řekla bych, že vám bude trvat nejmíň 10 minut než přejete z jednoho konce na druhý. 10min! Vzpomínám si, že za doby co jsem pravidelně jezdila vlakem do školy, jsem měla spočteno, že od našeho domu k nádraží je to přesně 12min svižné chůze. Některé čtvrti jsou pak rozplizlé široko daleko a průměr obyvatel na metr2 je směšně malý.
Nebyla bych o tom mluvila, kdyby se tu teď neřešil jeden velký problém. Doprava turistů, co přijedou sledovat MF 2010. Řešení tohohle logistického oříšku budu s nadšením sledovat, ponevač si neumím představit jak budou navrhovat zastávky autobusů v místech jaké jsem právě popsala. :)
JNB zápasí ještě s jedním zajímavým problémem. Jak známo JNB je obchodním centren JAR a všechny větší firmy i ty co chtějí něco znamenat se snaží mít kanceláře v "dobrých" lokalitách města. Důvody čistě africké budou: menší kriminalita, relativně malá ranní dopravní zácpa, blízko k místům, kde se dá parkovat, jíst apod. Tímto se zvedla poptávka v několika čtvrtích a výsledek je stavební boom.
Nevím jak je to možné, ale zdá se, že teď několik let po té co se postavilo mnoho a mnoho budov se přišlo na to, že kanalizace, přípoje vody, plynu a elektriky nejsou na takové množství dělané a pochopitelně začaly dělat problémy. Některé čtvrti jsou často celý týden bez vody. V zimě kdy všichni topí o život vypínají elektriku od 17 do 5 rano apod. Prozatím se neví kdo a jak to bude řešit, ale určitě to bude zajímavé sledovat.
Afrika vás nikdy nezklame, pokud hledáte historky nad kterýmy zůstává rozum stát.

Žádné komentáře: